maandag 7 maart 2016

Column: Waarom Em/Cm profielen geen pretpakket zijn

“Welk profiel doe jij?” “Economie en Maatschappij, met Frans, Duits en muziek.” Ik zie ze altijd denken. “Dat is toch een pretpakket?” Een pretpakket? Nee hoor, het schijnt dat veel mensen dat denken, maar je hebt het goed mis! Vaak zien mensen de maatschappelijke profielen aan voor makkelijk of slecht voor de toekomst. “Daar is toch niks mee te bereiken? Bij Nt/Ng zit het grote geld!” Nou ik zal je zeggen, de mensen uit de politiek hebben voor het merendeel een maatschappelijk profiel gedaan. Mark Rutte, heeft zelfs geschiedenis gestudeerd. Hij verdient per jaar ruim €140,000, dat is per dag €576,-. En jij denkt dat er geen geld mee te verdienen is?

Oké, Mark Rutte is misschien niet het ideale voorbeeld. Hij kon ook minister-president worden zonder geschiedenis gestudeerd te hebben. Maar alsnog kun je heel veel kanten op met een profiel als dat van mij. Daarbij heb ik ook economie. Als er ergens geld in zit, dan is het wel bij economie lijkt mij. Overigens ben ik van mening dat je een profiel niet moet kiezen op basis van het geld dat je later wil gaan verdienen. Tuurlijk wil iedereen veel geld verdienen, maar ik denk dat als je later iets gaat doen wat je écht leuk vindt en waar jij met je kwaliteiten tot je recht komt, je vanzelf je geld maakt.

Daarbij hebben wij van de Em/Cm kant, hebben gewoon andere interesses. Als ik een natuurprofiel zou hebben, dan zou ík er niks mee bereiken later. Sterker nog, ik zou waarschijnlijk het jaar niet eens halen omdat mijn kwaliteiten daar ook niet liggen. Daarmee wil ik niet zeggen dat mijn kwaliteiten wel bij Economie en Maatschappij liggen, mijn kwaliteiten heb ik sowieso nog niet op school gevonden… Dit semester heb ik overigens maar 24 uur lesuren in de week. Dat is inderdaad weinig vergeleken sommige anderen met een ander profiel, maar wil dat nou werkelijk zeggen dat ik het ook makkelijker heb? Alles wat ik op school niet doe, moet ik thuis doen.

Kortom, als iemand tegen je zegt dat jouw profiel een pretpakket is, draai je dan om en loop vooral weg. Ik support elk profiel. Als je het leuk vind en je kan het, gewoon doen. Laat je vooral niet tegenhouden door wie dan ook! En voor de mensen die nog niet overtuigd zijn dat het geen pretpakketten zijn, blijf het vooral denken. Je zou er eigenlijk niet over mogen oordelen, want je hebt het zelf niet gekozen, dus je kan er niks over zeggen. Wij mensen van de Maatschappelijke profielen weten wel beter!

-          Mira Siderius



Geen opmerkingen:

Een reactie posten